Werken in het nieuwe normaal

Ergonomische thuiswerkplek 

We zijn allemaal genoodzaakt om thuis te blijven en thuis te werken, in elk geval tot 28 april.  

Dat is soms behelpen, want een ergonomisch bureau en dito stoel mist vaak thuis. Wellicht staan er op kantoor wel meerdere beeldschermen per bureau. Dan is het werken thuis op alleen een laptopscherm wel een stapje terug. Omdat medewerkers halsoverkop moesten thuiswerken voldeed dat even. Maar met enige zekerheid weten we ook dat we nog veel langer vanuit huis blijven werken in plaats van nog een paar weken. Zorg er als werkgever dan nu voor dat je jouw werknemers een werkplek thuis biedt die minstens net zo comfortabel en efficiënt is als de kantoorwerkplek. 

Na 28 april blijven we nog jaren (deels) thuiswerken 

En ook al zouden de maatregelen het toelaten, waarom zou je dan allemaal weer terug naar kantoor rennen? Juist nu iedereen gewend is geraakt aan deze manier van werken en communiceren lijkt de tijd rijp om meer thuis te (laten) werken. Daarvan kent iedereen de voordelen. Minder reistijd, minder files, noem maar op. 

Werkgever verantwoordelijk voor de thuiswerkomgeving 

Als werkgever ben je conform het Burgerlijk wetboek verantwoordelijk voor de werkplek van je medewerker. Het artikel betreft een zorgplicht voor de werkgever. Naast veiligheid van de werkomgeving moet je maatregelen nemen die redelijkerwijs nodig zijn om te voorkomen dat de medewerker in zijn of haar functie schade lijdt. Bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van budget, waar de medewerker gebruik van kan maken voor de aanschaf van een goede bureaustoel en/of een extra monitor. 
Werkgevers: food for thought.

Auteur: Arjen van Ruiten

Thuiswerken

Inhoudsopgave